HomeNieuwsArtikelenDe expertWeblogReizenForumChat
GezinssituatiesBoekenLinksAdressenPollsKalenderOver onsRegistreren

   Home / De Expert
inloggen
wachtwoord vergeten Lees verder
 
Loginnaam
Wachtwoord
Altijd ingelogd blijven
 

zoeken
 
 

 
 

nu online
 
Leden0
Gasten2
Anoniem0
Laatst ingelogd:

forum
 
08-09-2021:
Birdnesting tijdens de scheiding, een vraag
Was ik weer even

01-06-2017:
Voorstellen

28-05-2017:
Koop kwaliteit paspoort, bestuurder licentie, ID-kaarten, diploma, visa, master kaarten bankbiljette
Koop kwaliteit paspoort, bestuurder licentie, ID-kaarten, diploma, visa, master kaarten bankbiljette

10-05-2017:
Vakantie berichten plaatsen

25-01-2017:
Ik zoek leuk contact om af en toe leuke dingen doen samen met mijn dochter. Omgeving Groningen.

02-01-2017:
Gezocht happy single moeders voor dagje weg, uitgaan etc.

28-12-2016:
Problemen met Exen

28-10-2016:
Inzichten scheiding

15-09-2016:
Ik sta nog steeds na bijna 4 jaar uit elkaar op de hypotheek

27-06-2016:
Hier ben ik dan..

03-06-2016:
Wie woont er in....

11-04-2016:
Ik ben er eindelijk uit, ik wil scheiden. Maar durf niet, vanwege de kinderen

06-04-2016:
Wat nu..

30-03-2016:
Hulp studiekeuze kind

26-03-2016:
Hoi allemaal

24-03-2016:
Tranenkraantje

17-02-2016:
Alleen staande ouder

09-02-2016:
Even voorstellen

01-02-2016:
Problemen met Forum, OPGELOST??!

26-12-2015:
Eindwerk: op zoek naar BAM`s

23-12-2015:
Whatsapp gesprek stiefmoeder stiefzoon. Is dit normaal?sapp gesprek stiefmoeder stiefzoon. Is dit normaal?

24-11-2015:
Hulp nodig, toestemming andere ouder

23-11-2015:
Hoi hoi vanuit Amsterdam

 

de expert
 
 

Een opgeruimd huishouden

28 februari 2006

Vier algemene opruimtips voor flinke opruimklussen


    1. Als je gaat opruimen, bepaal dan eerst de eindtijd en zet de keukenwekker.

    2. Kies één plek. Sorteer daar de spullen die je wilt opruimen in een doos WEG, een doos ELDERS IN HUIS en een doos PARKEREN. De doos met wat weg kan, is een zelfstandig project, want het kost tijd om spullen het huis uit te krijgen naar plekken waar je tevreden mee bent. Denk aan tweedehands winkels, markten en weggeefacties. De doos met spullen voor elders in huis behoed je ervoor om steeds weg te lopen bij de plek die je wilde opruimen. Verspreidt die dingen later . De parkeerdoos vraagt een rustige plek, waar je over 3 weken nog eens naar toe gaat. Doe er de dingen in, waar je echt geen besluit over kunt nemen. Haal die dingen wel uit de kast en doe ze dus tijdelijk in deze doos. Na een paar weken weet je meer over wat je met die spullen wilt.

    3. Pak ding voor ding in je handen en neem een besluit over bewaren of wegdoen. Je weet van te voren dat een bepaald percentage van je besluiten achteraf mis zal zijn. Daar heb je dan spijt van. Ik ben van mening, dat we wel een portie spijt aan kunnen. Doe gewoon je best. Neem besluiten, zolang je voldoende energie hebt. Word je er moe van, stop dan met opruimen en rondt het af. Morgen is er weer een dag.

    4. Als een opruimproject helemaal af is gemaakt, is het tijd om dat te vieren. Dat kan, door je te trakteren op een bosje tulpjes, met een vriendin te gaan theedrinken of een half uur in een boek gaan lezen. Bedenk iets, waar je je op verheugt en wat niet te moeilijk is.


Dan een aantal losse opruimtips

    Geef alles een vaste plek. Plak op nieuw gemaakte plekken een label, om er aan te wennen .

    Zet elke avond de keukenwekker op 7 minuten en ga dan voor het oog de kamer op een vlotte manier bijwerken.

    Als je een klus helemaal afmaakt, al doe je er zes keer over, dan geeft dat energie.

    Zorg voor je zelf en voor een vrije dag per week. Bewaak dat goed.

    Maak ergens in je huis een kantoorplek, waar je één keer per week alles afhandelt. Zet er een postbakje neer en maak rondom je stoel een top opbergsysteem met mappen voor elk onderdeel van je administratie. Label het duidelijk. Ook in je pc geef je de zelfde namen aan mappen als in je papieren systeem. Een nieuwe gewoonte kost je 6 weken oefenen en dan zit het er in. Dus eens per week je administratie doen betekent, dat je dat 6 weken in je agenda zet en doet. Daarna gaat het gemakkelijker. Dit levert je tijd op!


Samen met kinderen

Opruimen met kinderen vraagt iets van jou opvoedkunst. Wat het allerbelangrijkste is, dat is je opgeruimde stemming! Als je voor je kinderen het huishouden en opruimen tot iets positiefs wilt maken, dan moet het vanaf het begin niet een vervelend karweitje zijn, een straf of een plicht, maar iets wat te maken heeft met gezamenlijkheid, de schouders er onder en tevredenheid na afloop. Die levenskunst kijken ze van jou af. Dus wat heb jij nodig om opgeruimd te gaan opruimen? De één zet een muziekje op, de ander wil na afloop een kop thee, een derde loopt al werkende te filosoferen over het leven. Het geeft niet hoe je het doet, als de stemming maar opgeruid is.

Voor heel jonge kindjes ruimt je als ouder zelf natuurlijk op. Het kind merkt hoe je dat doet. Kijk maar eens naar peuterjuffen en ervaren kinderverzorgsters. Hun rust en hun gewoontes bouwen mee aan het klimaat in het vertrek. Rustige gewoontes helpen je hier doorheen. Maak per kind een bergplek voor kleding en speelgoed. Regelmatig alles weer op zijn plek leggen ( wekelijks bijvoorbeeld ). Een kleuterjuf zong er zelfs wel liedjes bij.

Met kinderen in de basisschoolleeftijd ruim je samen op. Je hebt ze hier in een leeftijd, waarin ze je gewoontes en stemming van je overnemen via het doen. Samen doen betekent dat er tijd is om samen te werken. Dat is niet het geval om 5 uur ´s middags. Het lukt beter op een rustiger moment als een zaterdagmorgen. Een regelmatig uurtje is voldoende om je opruimcultuur over te dragen, elke keer een stukje. Bijvoorbeeld kun je samen een vloer met oude losse speelgoedjes opruimen, omdat er een nieuw spel is bedacht. Je maakt samen de ruimte klaar voor het nieuwe. Sommige ouders hebben een reservekast met speelgoed waar geruild kan worden met spellen, die even uit de mode zijn. Een mens heeft 6 weken nodig om een nieuwe gewoonte te leren, dat geldt voor volwassenen en voor kinderen. Samen iets 6 weken oefenen helpt het kind aan een nieuwe gewoonte. Dat geldt ook voor je jas ophangen op de kapstok. Als ouder ben jij degene, die het mee vol moet houden om het weken te blijven oefenen. Zet het eventueel in je agenda of plak je project met een briefje op de koelkast of het prikbord.

Met tieners is het weer anders. Die kun je beter leren het zelf te doen. Leer ze strijken, de wasmachine hanteren, een shirt opvouwen, de wc schoonmaken en dergelijke. Maak ze stap voor stap op de geschikte leeftijd wegwijs in je opruimkennis. Leer de kunst om het mis te laten lopen en op een positieve manier na te bespreken. Een tiener heeft steun aan wat je ze voor hun 12de al hebt geleerd via dat samen doen en aan het eigen baas worden over ( dit stuk van ) het leven.

Ik ken een gezin, die de kinderen elk jaar op hun verjaardag er een taakje bij gaven. Daar waren die kinderen dan echt trots op. Ze werden er groot van. Het goeie van deze handelwijze is, dat het karweitjes uit de negatieve sfeer haalt.
Zo ken ik ook een gezin, dat na het avondeten met alle kinderen, gasten en grote mensen een karweitjesuur heeft. Ieder doet iets met vegen, opruimen, afwassen, en na afloop is er iets te drinken. Daarna gaat elk zijns weegs. Een dijk van een gewoonte, maar voor deze werkende moeder is het de redding van de dag.
En dan die moeder, die onder aan de trap een rieten mand heeft staan. Elke avond ruimt ze vlot de kamer en de keuken op. Alle persoonlijke spullen van haar huisgenoten die daar rond slingeren, doet ze in die mand. Dus elk weet, dat daar te vinden is wat ze zelf niet hebben meegenomen naar hun kamer. Dat werkt na een paar weken en aanvaringen heel preventief.
Zo ook een vader, die op een dag tegen zijn vier tieners zei:" Ik doe de was en was alles wat er in de wasmand zit." Hij haalde dus niet meer de gebruikte sokken onder hun bed vandaan. Dat merkten ze gauw genoeg en deden dus uiteindelijk zelf hun was in de mand.


Wie meer goede vondsten heeft te melden, is bij dezen uitgenodigd. Ik daag je uit om met eigen tips te komen.

Inge van der Ploeg
Buro van het Huis Houden
Prins Hendriklaan 8, 3972 EV Driebergen
tel: 0343-521352 fax: 0343-518946




Houden van je spullen is een praktisch boek over opruimen. In de opruimpraktijk van Buro van het huis houden heeft de schrijfster Inge van der Ploeg vele uren doorgebracht met het helpen opruimen van schuurtjes, zolders, kledingkasten of keukens. Daar in al die huizen en tijdens de cursussen over dit onderwerp ontstonden de inzichten en de tips, de anekdotes en de vele stof tot nadenken. Het staat allemaal in dit boek. Een aanrader voor mensen die hun huis op orde willen brengen en zich afvragen hoe je dat eigenlijk aanpakt. Waar is een vraagtekendoos voor, en een vertrekplek? Zijn er veel zwervende spullen in huis, en zit of sta je de giro´s over te boeken? Ken je de reden van ophopingen in huis? Lees erover en laat je op goede ideeën brengen.

Koop dit boek


Reacties
Schrijf zelf een reactie Reageer
Nog geen reacties


overige expert artikelen
30 september 2008Communicatie essentieel voor samengestelde gezinnen
18 februari 2008Stilstaan bij leven en werk
11 oktober 2006Maatschappelijk werkers zijn de specialisten van het dagelijks leven
20 maart 2006Ouderschapsplan: een kans voor kinderen na scheiding
28 februari 2006Een opgeruimd huishouden
7 november 2005Kinderen en Rouw
25 juli 2005Als ouders uit elkaar gaan

 

   
   

Steun Stichting 1Ouder: bankrekeningnummer 341631892 o.v.v. donatie